naar de inhoud

Beweging

Door de uitgezaaide borstkanker en de behandelingen kun je last krijgen van vermoeidheid. Ook kan je conditie achteruitgaan. Het is daarom belangrijk om genoeg te bewegen en lichamelijke inspanning te leveren. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar beweging heeft op meerdere manieren een positief effect op de kwaliteit van je leven. Het kan ook helpen om (weer) vertrouwen in je lichaam te krijgen.

Bespreek met je arts wat er wel en niet mogelijk is in jouw situatie. En zoek eventueel ook professionele ondersteuning bij het bewegen. Je leest er in deze tekst meer over.

Door beweging heb je minder last van ziekte, behandeling en bijwerkingen

Voldoende beweging zorgt ervoor dat je lichaam fitter en krachtiger wordt. Je vermindert of vertraagt daardoor de achteruitgang van je lichaam door de ziekte. Ook stimuleer je de werking van je immuunsysteem.

Uit onderzoek is gebleken dat je door lichamelijk fit te blijven ook mogelijk minder last kunt hebben van je behandeling en bijwerkingen. Je hebt minder pijn, ervaart minder moeheid en je hebt een beter uithoudingsvermogen. Hierdoor kun je ook je dagelijkse bezigheden beter volhouden.

Door beweging voel je je geestelijk beter

Bewegen is ook belangrijk voor een goede geestelijke gezondheid. Lichamelijke inspanning zorgt voor ontspanning. Het vermindert bijvoorbeeld piekeren en gevoelens van somberheid, vooral als je in de buitenlucht in beweging bent.

Een ander positief effect: je hebt misschien het gevoel dat je weinig controle hebt over het ziekteproces in je lichaam. Op beweging en fitheid kun je deels wél zelf invloed hebben, en dat gevoel van controle kan prettig zijn. Ook kan het je helpen het vertrouwen in je lichaam te herstellen of te verbeteren.

Het is fijn om je lichaam niet alleen te zien als iets dat ziek is, maar ook als iets positiefs dat kracht heeft en nog steeds functioneert.

Vormen van beweging

Je kunt bewegen door te sporten, maar je kunt ook denken aan andere activiteiten. Bijvoorbeeld werken in de tuin, fietsen, wandelen, traplopen, stofzuigen of de hond uitlaten.

Bewegen hoeft dus geen extra belasting te zijn als het al voldoende in je dagelijkse activiteiten zit.

Wat je ook doet aan beweging, het belangrijkste is dat je het leuk vindt. Dan blijf je het namelijk makkelijker doen.

Professionele ondersteuning bij beweging

Het is aan te raden om met een oncologisch fysiotherapeut te overleggen welke manier van bewegen of welke sport het beste past bij jouw situatie. Bijvoorbeeld bij uitzaaiingen in de botten is niet elke sport mogelijk. Je kunt je ook onzeker voelen over wat wel en niet kan in jouw sitatie. De oncologisch fysiotherapeut kan een programma op maat maken en je coachen bij het oefenen. Ook kun je advies krijgen hoe je zo lang mogelijk zo actief mogelijk blijft.

Tip: kies een oncologisch fysiotherapeut die is aangesloten bij Onconet.

Controleer vooraf of je de kosten vergoed krijgt van je zorgverzekering. Je kunt ook aan je werkgever vragen of hij wil meebetalen.

Kan iedereen met uitgezaaide borstkanker bewegen?

Wat jouw lichaam aan kan en hoeveel energie je hebt is persoonlijk, ieders situatie is anders. Maar in principe kan iedereen met uitgezaaide borstkanker bewegen. Je kunt gaan sporten in de sportschool, al dan niet onder professionele begeleiding. Als je alleen nog actief kunt zijn in je eigen huis, kun je bijvoorbeeld een aantal keer achter elkaar opstaan uit de stoel.

Mag ik mijn lichaam uitdagen?

Om fit te blijven, moet je je lichaam op een bepaalde manier uitdagen. Dat kan op elk niveau. Als je niet fit bent, kan het al een mooie uitdaging zijn om de trap op te gaan. Kun je je lichaam iets meer belasten, dan mag je best je hartslag verhogen door te fietsen, te wandelen of op de sportschool te trainen.

Het is goed om te proberen zodanig te bewegen dat je het iets warmer krijgt en dat je na de activiteit het gevoel hebt even te moeten uitrusten.

Om je fitheid te behouden of te vergroten is het belangrijk om je lichaam te laten inspannen. Maar let op dat je jezelf niet uitput, want dat kan juist een negatief effect hebben.

Persoonlijke doelen

Het is in alle stadia van uitgezaaide borstkanker belangrijk voldoende te bewegen. Let erop dat je steeds realistische persoonlijke doelen stelt, die kunnen veranderen tijdens het ziekteproces. Je kunt bijvoorbeeld streven naar herstel van je conditie of een actieve leefstijl. Of je doel kan zijn om bijwerkingen of complicaties te laten afnemen, zodat je een goede kwaliteit van leven hebt.

Ken je grenzen

Wat je lichaam wel en niet aan kan is mogelijk wisselend, bijvoorbeeld door het verloop van je ziekte of door het veranderen van behandeling. Het herkennen van je grenzen kan dan lastiger zijn. Het is daarom verstandig om met een oncologisch fysiotherapeut te testen wat mogelijk is en te bespreken wat je mag voelen als je beweegt.

Heb je redelijk wat ervaring met bewegen, waardoor je je lichaam goed kent? En heb je van de arts geen beperkingen gekregen wat betreft bewegen? Dan hoef je niet per se te sporten onder professionele begeleiding. Maar pas op dat je je lichaam niet overschat.

Focus op wat je kunt

Sporten en bewegen kan je zelfvertrouwen vergroten. Maar het kan ook confronterend zijn als het niet meer lukt zoals je gewend was. Dat kan voelen als een verlies. Probeer dan te focussen op alles wat je nog wél kunt doen. En lukt het niet (meer) om je conditie te verbeteren, concentreer je dan op het behouden van bewegingsmogelijkheden. Je arts of oncologisch fysiotherapeut kan met je meedenken.

Bronnen
Blad B
BVN
UMC Utrecht
Tegen Kanker